Els Mozart
W. A. Mozart (1756-1791) Divertimento en Re M. KV. 136
J. Myslivecek (1737-1781) Divertiment en Fa M.
G. Rossini (1792-1868) Sonata núm. 2 en La M.
M. Kraus (1756-1792) Simfonia en do m.
W. A. Mozart (1756-1791) Don Giovanni – extractes

En el nostre llenguatge quotidià és evident que quan parlem de Mozart en realitat estem parlant de Wolfang Amadeus Mozart, un personatge i geni que per la seva música ha passat a la memòria de totes les generacions. Una música directe, plena i amb una imaginació i proximitat enormes, a part d'una expressió que a voltes ens apropa a dimensions intangibles. La importància d'aquesta figura musical ha estat de tal envergadura que a altres indrets s'han anomenat músics, amb més o menys similituds, com el Mozart italià (Rossini), el Mozart espanyol (Arriaga), el Mozart anglès (Linley), el Mozart francès (Boieldieu), el Mozart txec (Myslivecek), el Mozart suec (Kraus)...

En el programa d'aquest concert volem apropar els sons de compositors que realment la seva música instrumental està en un lloc altíssim, envoltades de dues obres de l'autèntic W. A. Mozart: el seu Divertiment en Re i fragments de l'òpera Don Giovanni en versió de cordes.

Josef Myslivecek, el Mozart txec, compositor bohemi instal·lat a Itàlia on el 1770 coincidí amb W. A. Mozart amb qui establí una bona amistat i també a nivell musical, quedant trencada per relacions professionals. La seva música té bones similituds amb el músic nascut a Salzburg i fins i tot es passen material temàtic en algunes partitures. D'aquest músic que segons Mozart ”transpira foc, espiritualitat i vida” escoltarem una de les seves per a cordes, el Divertiment en Fa M.

Giacomo Rossini, el Mozart italià, nascut tres mesos després de la mort de Mozart està considerat el més gran impulsor de l'òpera italiana, gaudint en vida d'una enorme fama per les seves composicions plenes de melodies “populars” a l'estil de Mozart. Es jubilà prop de París dedicat a la cuina, una de les seves grans passions. D'ell escoltarem la Sonata per cordes en La M., una música directa i realment propera als efectes operístics amb un tractament instrumental ratllant el virtuosisme.

Martin Kraus, el Mozart suec, alemany de naixement i instal·lat a la cort de Suècia, la seva vida va transcórrer en dates paral·leles a les de Mozart i la seva mort un any després del músic austríac va commocionar la vida musical europea. Centrat en la música i la literatura va estar molt relacionat amb el moviment Sturm und Drang i la seva música era tant admirada que el mateix Haydn exclamà d'una de les seves simfonies... "La simfonia que va escriure aquí a Viena especialment per a mi serà considerada com una obra mestra en els segles venidors, creguin-me, hi ha poques persones que poden compondre alguna cosa com això."

Però de W. A. Mozart sols n'hi ha un, com de qualsevol persona.

Subscriu-te al butlletí
Enviar Subscripció
Baixa del Servei

Copyright © 2013 OCT48

Avís legal